Wednesday, March 11, 2009

kenapa suatu hari nanti..kita perlu balik kerja awal...

sekarang ni kita xkje lg kn..
so cerita ni xlah penting sgt..
tp stu hari nanti kita akan kerja gak kan
dan akan mengalami perkara yg lebih kurang sama...

Baca pelan- pelan dan penuh penghayatan.

Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,
"Oh maafkan saya, saya tak perasan"

Katanya "Maafkan saya juga,
Saya tak nampak saudara"

Kami amat bersopan dan saling menghormati,
Kami saling melambai sambil berlalu pergi,

Tetapi di rumah lain pula ceritanya,
Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,

Lewat petang, tika memasak makan malam,
Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,

Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh,
Jerkahku, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"

Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku,
Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,

Sedangku berbaring di katil mendengar musik,
Terdengar suara halus datang membisik,

"Bila bersama orang tak dikenali,
Begitu bersopan dan merendah diri,
Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci",

"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,
Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",

"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,
Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu",

"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,
Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",

Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,
Airmataku mencurah ibarat air di kali,


Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut di katil,
"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"

"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?
Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"

"Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu,
ibu tentu suka terutama yang unggu,

"Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini,
Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,

Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa,
Saya tetap sayang ibu melebihi segala,

Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu,
dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,


FAMILY

Adakah kamu sedar, sekiranya kita mati hari ini,
syarikat tempat kita berkerja akan senang-senang mendapat pengganti,
dalam hanya beberapa hari?

Tetapi keluarga yang kita tinggalkan,
akan merasa kehilangan kita sepanjang hayat.

Dan sedarlah, sekiranya kita menghabiskan masa kita kepada kerja,
Melebihi keluarga kita, adalah merupakan suatu pelaburan yang tidak bijak.
Bukankah begitu?

Jadi apakah maksud yang tersirat?

Tahukah anda makna "FAMILY"?
FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU


" HARGAILAH KELUARGA ANDA "

* jgn lupa lap air mata yg mengalir tu ya…




9 comments:

  1. ceh...
    gile tacing..
    tlg lpkan hingus ni..
    T_T

    ReplyDelete
  2. wakakaka..
    ilang la kekacakan dan ke'encem'an ko..
    hehehe..

    ReplyDelete
  3. sedeyh nyer...
    seyez..
    nape manusia camtu ekh??
    jangan wat kat anak camtu...hoho~

    ReplyDelete
  4. insyaALLAH x..
    cuba yg terbaik...

    ReplyDelete
  5. kite kene balik cepat cz d org tggu kat umah..

    family kite..

    yup..family come first

    ReplyDelete
  6. np bole jd mcm 2 ek?
    padahal famly supposed to be the mosst in thing in our life..
    kew ego ngt nak tunjuk kasih syg ngn famly sndri??

    bg sy,
    mama ayah..
    no one can take ur place in my heart
    i really heart them!!!

    ReplyDelete
  7. nuRuLain_zAiNi

    btl2..family dh tgu kte kn..

    ::NUR::

    kdg2 mgkin disebabkn keletihan..
    tp kita kne la bg perhatian lbih kat family kn..
    apa2 pun..
    family comes first..

    ReplyDelete
  8. hmmmm...tol2..
    sebagai sowg ibu kte kne lembut ngn anak..
    jgn marah xpasal2..
    kn2 iwan..nant kalu ko jd ibu jgn garang ngat tau..hihihi..

    ReplyDelete
  9. aah ye..
    ko tgu la aku jd ibu ye..

    ReplyDelete